fredinaustralie.reismee.nl

Tower Hill Wildlife Reserve en Grampians National Park

Datum: 23 november 2015
Plaats: Ballarat
Het weer: zonnig en 25 graden
Totaal gevlogen: 19.200 km
Totaal gereden: 6.703 km
Totaal aantal keren de ruitenwisser aangezet in plaats van de richtingaanwijzer: 58

Na drie dagen Great Ocean Road ben ik op zondagavond in Warrnambool aangekomen. En dan is er natuurlijk weer een vast ritueel: camping zoeken. De eerste camping die in mijn (een paar jaar oude) campinggids staat, blijkt weer eens geen camping meer te zijn. Alleen een motel. Op de tweede camping kan ik wel terecht.

De eigenaar van de camping vraagt me wat mijn plannen voor de komende dagen zijn. Ik vertel hem dat ik de volgende ochtend naar de Tower Hill Wildlife Reserve wil gaan, en daarna naar Melbourne wil rijden. Tower Hill is volgens hem inderdaad de moeite waard, maar verbaasd vraagt hij waarom ik niet ook naar de Grampians ga. Van het Grampians National Park had ik in de reisgidsen wel gezien dat het een ontzettend mooi bergachtig gebied is, maar het is volgens mij te ver omrijden om ook daar nog heen te gaan. Dan zou ik enkele dagen langer mijn camper moeten hebben. En de camper moet ik toch echt over een paar dagen al inleveren. De campingeigenaar vindt echter dat ik er echt naartoe moet gaan. “Je bent er nu al zo dichtbij. Je bent echt gek als je morgen niet naar de Grampians gaat!” Op een kaart wijst hij de weg aan: “Als je vanuit de Tower Hill Wildlife Reserve deze route neemt, heb je een weg die niet door dorpjes gaat en kun je binnen anderhalf à twee uur bij de Grampians zijn. En als je dan overnacht in Ballarat, hoef je de volgende ochtend nog maar een uur te rijden naar Melbourne.” Klinkt als een goed plan.

Maar op maandagochtend dus eerst naar het Tower Hill Wildlife Reserve, vlakbij Warrnambool. Het zijn een groep oude vulkaankraters waarin een uniek natuurgebied is ontstaan. Dé plek om kangaroos, wallabies, koala's en andere dieren te zien... Maar niet op maandagochtend. Waarschijnlijk hebben alle dieren een druk weekend gehad en liggen ze nu nog uit te brakken. En inderdaad, even later de bevestiging. Deze kikker ligt er nog laveloos bij:

Ik zie nog wel een aantal emoes, maar verder valt het qua hoeveelheid dieren nogal tegen. En de vulkaankraters. Ja, daar heb ik er door de jaren heen ook al genoeg van gezien in bijvoorbeeld de Eifel, het Massif Central en op de Canarische Eilanden. Een beetje jammer. Op zich leuk om er geweest te zijn, maar ik had er iets meer van verwacht.

Dus gauw door naar het Grampians National Park, 150 km pal naar het noorden rijden vanaf Tower Hill. En de campingeigenaar had gelijk. Over de wegen die hij me aangewezen had, kun je lekker doorrijden en al snel zie ik de Grampians in de verte opdoemen. Bergen met steile hellingen en scherpe pieken. En het weer wordt ook steeds mooier. Was het aan de kust nog bewolkt en een graad of 18, in de Grampians schijnt volop de zon en is het alweer 25 graden. Op een gegeven moment rij ik tussen de bergruggen door, over verlaten rechte wegen met aan weerszijden alleen maar bomen. En ik moet ook weer slingeren tussen de aangereden dode kangaroos die links en rechts op de weg liggen. Het doet me denken aan de lange ritten door de outback van Queensland, nu alweer vier weken geleden.

Bij het bezoekerscentrum van het Grampians National Park, in het plaatsje Halls Gap, vraag ik wat informatie over plekken die ik het beste kan bezoeken in de paar uurtjes die ik maar heb. De dame van het bezoekerscentrum geeft me een kaartje mee met routes naar enkele mooie uitzichtspunten.

En inderdaad. De Grampians zijn een prachtig gebied. Zo mooi zelfs dat ik er eigenlijk spijt van begin te krijgen dat ik 's ochtends eerst nog naar Tower Hill was gegaan, en niet meteen naar de Grampians. Maar hoe dan ook, na de kleine tegenvaller van het Tower Hill Wildlife Reserve, maken de Grampians alles weer goed. Ik blijf er zo lang mogelijk, maar tegen zes uur moet ik toch echt richting Ballarat gaan rijden. Daar kom ik om kwart voor acht aan, net op tijd om nog een plekje op een camping te krijgen. Morgenochtend nog een uurtje rijden, en dan ben ik in Melbourne!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!